torsdag 2 april 2015

Klart jag behöver en quad till

Jag beställde lite kolfiberstavar härom dagen för att göra landningsställ till hexan.
Det minsta som gick att beställa var 3x1 meter. Jag behövde egentligen bara 6x15 centimeter men för 99 riksdaler så må det väl vara hänt.
Landningställen blev precis som jag tänkt mig så nu sitter jag här med några meter kolfiberstav extra. Lite rotande i lådorna och jodå, jag har allt som behövs för att bygga en 450-klass quad.
Vad jag tänkt mig är två 160x100 glasfiberskivor (eller kretskort från Kjell & co egentligen men dom är i glasfiber:-) ) , en som botten och en som lock. i hörnen på locket sätter jag kolfiberstavar som pekar snett ut. Samma i botten men vinklade uppåt så dom möter dom övre stavarna längst ut. En stav till mellan spetsarna på långsidorna. Motorfästen i spetsarna. Förvirrande? Bilder följer.

 Jag gjorde en mall för att få alla mått och vinklar rätt. Mycket räknande och en hemmagjord långpassare senare såg det ut så här.
 Jag satte fast centrumplattan på mallen med några droppar smältlim så den håller sig på plats.
Eftersom plattan egentligen är ett kretskort med fotoresist på så slipade jag ner hörnen där jag ska limma. Egentligen skulle jag slipat ända ner till glasfibern men detta håller nog.
 Armarna på platsoch fixerade med smältlim och batterier. Papperet under pinnarna lade jag dit som distans för att få en liten spalt mellan pinne och platta för limmet att sippra in i. Plattorna under batterierna är bara där för att få rätt höjd på pinnarnas yttre ända.
När smältlimmet kallnat tog jag bort papperet på centrumplattan och klenade på 24-timmars epoxy.
Limmet har torkat. Plattan lossad från mallen och det mesta av smältlimmet bortpillat.
Det man ser på bilden är alltså undersidan av den övre plattan. Nästa steg är att mecka till distanser mellan övre och undre platta. 50 millimeter hade jag tänkt mig så det får plats ett rejält batteri och ett fäste för en gimbal.

Nu får det vara nog för idag. Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar